Matematika nás spojuje: 6.B a 4.B se učí společně
Ve čtvrtek jsme se jako třída 6.B vydali na návštěvu do 4.B, abychom si společně vyzkoušeli, jaké to je učit se navzájem. A protože máme rádi matematiku, připravili jsme si spolu s mladšími spolužáky zábavné a logické úkoly, které jsme společně řešili.
V malých skupinkách jsme se pustili nejdřív do algebrogramů – hádanek, kde místo čísel vystupují písmena. Společně jsme přemýšleli, jaká čísla se za písmeny skrývají, aby rovnice dávaly smysl. Bylo úžasné sledovat, jak čtvrťáci přicházejí s nápady a starší spolužáci jim pomáhali je ověřit.
Další stanoviště patřilo magickým čtvercům – tabulkám, kde součet čísel v každém řádku, sloupci i úhlopříčce musí být stejný. Žáci tak společně hledali správné kombinace čísel a trénovali nejen logické myšlení, ale i trpělivost.
Nechyběla ani geometrie – žáci měřili a počítali obvody a obsahy různých čtverců a obdélníků, kde mladší spolužáci společně se staršími kamarády si díky společnému vysvětlování zopakovali vzorce a pak je společně aplikovali na daný konkrétní geometrický problém v praxi.
Celé dopoledne proběhlo v přátelské a tvořivé atmosféře. Na závěr jsme si zahráli napínavou hru „Boj o území“, ve které žáci soutěžili o získání co největšího počtu políček na herním plánu vytvářením různých čtverců nebo obdélníků. Nechyběly ani malé odměny pro všechny účastníky. Všichni jsme odcházeli s pocitem, že jsme se nejen něco naučili, ale hlavně si to společně užili.
Tato zkušenost nám ukázala, že matematika není jen o číslech – je o spolupráci, přemýšlení a radosti z objevování. A když se učíme společně, je to ještě větší zábava!
Romana Hladilová a Zdeněk Horák