Spolupráce 5. a 7. tříd: Zlomky, které chutnají po pizze
V naší škole jsme uspořádali netradiční hodinu matematiky, která spojila žáky 5. a 7. tříd. Cílem bylo osvojit si pojem zlomek, porozumět jeho významu a naučit se s ním pracovat pomocí názorné pomůcky – zlomkovnice.
Na začátku hodiny se děti nejprve seznámily. Vytvořily smíšené dvojice a každé dítě mělo možnost říct o sobě něco zajímavého – třeba jaký má koníček nebo co ho baví. Tato aktivita pomohla odbourat ostych a vytvořit přátelskou atmosféru, ve které se všem lépe spolupracovalo.
Poté se společně zamýšleli nad tím, co je to zlomek. Děti vyjadřovaly vlastními slovy, jak pojem chápou, a jako příklady uváděly nejčastěji pizzu – kulatou, dělenou na stejné díly. „Když si rozdělíme pizzu na 6 kousků a sním 3, tak jsem snědl jednu polovinu,“ zaznělo od jednoho z žáků. Čím víc se o pizze mluvilo, tím větší na ni byla chuť!
Pomocí zlomkovnice pak žáci skládali větší části z menších dílků – například z 1/10, 1/8 nebo 1/6 sestavovali 1/4, 1/2 nebo dokonce 1 celý celek. Sedmáci pomáhali páťákům s hledáním správných kombinací, společně přemýšleli nad vztahy mezi zlomky a učili se jeden od druhého.
Na závěr si žáci povídali o tom, co se jim líbilo. Většina se shodla, že spolupráce byla zábavná a přínosná. Hodina ukázala, že matematika může být nejen srozumitelná a názorná, ale i hravá, přátelská – a klidně i trochu chutná.
Romana Hladilová a Zdeněk Horák
